МінПравди по-Хмельницькому: скільки коштував піар мера і його команди за 5 років?

Сухостій у дворі вже третій рік муляє очі? Тим часом у газеті “Проскурів” вийшла стаття про 2 500 кущів самшиту, які посадили у дворах ОСББ.  Аби дістатись під’їзду мусите долати гори сміття, які розносить вітер з сусіднього сміттєвого майданчика? Ви просто не бачили сюжет на місцевому телеканалі, що Хмельницький визнали найуспішнішим еко-містом. І що спільного у цих двох матеріалах? Окрім вихваляння роботи молодого мера та його команди, ще те, що за них заплатили з міського бюджету.

З 2015 року фінансування з бюджету на висвітлення діяльності Хмельницької міської ради зросло у майже чотири рази. За п’ять років з міської казни на рекламу мера та його команди витратили майже 21 мільйон гривень. І це лише у друкованих ЗМІ, інтернет-виданнях та на телебаченні. Іншими словами 21 мільйон гривень щоб кожен в місті знав, що робить мер та його команда, і що роблять вони це добре, більше того ви ще про це не знали, але вам це вже подобається. Тож хто і за скільки хвалить мера? Про все по черзі.

Новий рівень – цільові програми на піар

У 2021 році на висвітлення діяльності Хмельницької міської ради та її виконавчих органів планують витратити 1,5 мільйона гривень. За ці кошти мають організувати, підготувати та розмістити інформаційні матеріали щодо діяльності мерії у засобах масової інформації, виготовити соціальну рекламу у вигляді банерів, постерів, листівок, брошур, буклетів та аудіо- і відеороликів.

Таку ж суму закладали у минулому 2020 році, трохи меншу – 1.45 мільйона – у 2019-му.

Ну і звучить ніби нормально – півтора мільйона на рік. Але в реальності витрати на піар міської влади цією сумою не обмежується. Бо щорічно з бюджету міста фінансується ще й комунальна телерадіокомпанія, а до 2018 року утримували за казенні гроші і комунальну газету.

Офіційні рупори міської влади

Де-юре – це офіційний сайт та усі сторінки у соціальних мережах, а також муніципальний телерадіоканал «Місто». Де-факто, варто не забувати і про газету «Проскурів». Навіть після роздержавлення видання зберегло і фінансування, і вектор своєї роботи.

Канал працює на повну потужність і його підтримка з міського бюджету лише збільшується – в 2016 році це було близько мільйона гривень, а вже на 2021 рік передбачена майже у 6,5 разів більша сума.

Депутати проголосували нову програму розвитку ТРК і лише на цей рік для “містян” заклали майже 6,36 мільйона гривень. Скільки ж у підсумку отримає комунальне ЗМІ, буде видно вже наприкінці року.

При цьому МТРК «МІСТО» хоча й існує, однак, фактично воно свого ефірного часу не має. Раніше телеканал виходив в аналоговому мовленні, але після запровадження цифрового телебачення, муніципальний мовник опинився в ситуації, коли його продукцію не було де транслювати. Тож частину коштів з програм мовник виплачує за оренду ефіру в іншого телеканалу. Спочатку ефірний час купували в обласного телеканалу. Нині у приватного – ТОВ “ТК “Проскурів”, відомого на Хмельниччині, як “ТВ7+”. За дві години ефірного мовлення на добу муніципали заплатили приватникам у минулому році 230 тисяч гривень. Решта коштів – капітальні видатки – заробітна плата, комунальні платежі, податки.

Певний час владці навіть думали ліквідувати підприємство. Однак з приходом молодого мера Олександра Симчишина та його команди, МТРК «МІСТО» не лише не ліквідували, а й трохи осучаснили  – придбали нову студію, оновили відеотехніку, навіть збільшили штат працівників.

Що виробляє канал? Ну, наприклад, проєкт “Влада і громада – це виступи керівництва міської ради, начальників управлінь та депутатів міської ради тривалістю від 10 до 35 хвилин. Чи “Віч-на-віч” – тут ті ж чиновники, але… Та без “але”, ті ж чиновники. Ну чи «15 хвилин з міським головою» (які часто переростають у більше 15 хвилин).

У цьому році перед муніципальними телевізійниками нова амбітна мета – ліцензії на цифрове ефірне телевізійне мовлення та радіомовлення у FМ діапазоні. Плюс – купівля апаратури для виходу у прямий ефір. Ну, щоб за наш з вами рахунок розказувати нам же з вами про визначні здобутки і перемоги міської влади без затримки. Бо доступ до цього інформаційного ресурсу навіть після переобладнання залишиться виключно у міськради та мера. Тут зміни ж не плануються.

….Навіки ваша. Газета «Проскурів»

До зміни влади муніципальні ЗМІ фінансувались як комунальні підприємства. Не було цільових програм розвитку, як і планових програм на висвітлення діяльності. Тож суми, які виділялись з бюджету, покривали базові потреби. До прикладу, у 2014 році -557 тисяч гривень , а в 2015 році трішки більше – 663 тисячі гривень.

Процес роздержавлення друкованих ЗМІ в Україні розпочався ще у 2016 році. І лише 4 липня 2018 року Хмельницька міська рада вийшла із засновників комунальної газети «Проскурів». У рішенні було вказано, що редакція разом з членами її трудового колективу перетворюється у суб’єкт господарювання із збереженням назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості друкованого засобу масової інформації”. Іншими словами – газета отримала свою незалежність від міської влади обласного центру.

Та чи отримала газета насправді самостійність та незалежність?

Міський бюджет продовжує фінансувати «Проскурів» у тому ж обсязі, що і до роздержавлення. Щоправда, ці кошти зараз спрямовуються через Prozorro.

Лише за 2019 рік таких договорів на Prozorro ми знайшли три – на понад мільйон гривень (реальні проплати становили 913,6 тисяч гривень). У березні і на початку квітня 2019 року на сторінках газети опублікували 53 матеріали за кошти міського бюджету. Серед них інтерв’ю з керівником управління культури Андрієм Ромасюковим, керуючою справами міськради Юлією Сабій. Остання розповідала не лише про те, як запровадила екскурсії міськрадою для школярів, брейн-ринг, а й не забула обмовитись про тодішнього кандидата на посаду президента Руслана Кошулинського. Медіаексперти запевняють, що така обмовка є агітацією.

“Зазначена частина матеріалу має агітаційний характер і мала б бути оплачена з виборчого фонду відповідного кандидата. Крім того, Закон України “Про вибори Президента України”, який діяв на той час передбачав обмеження щодо здійснення агітації посадовими особами органів місцевого самоврядування і вимагав аби політична реклама була відділена від інших матеріалів та була означена як така”, – пояснив медіа-юрист ГО “Платформа прав людини” Олександр Бурмагін.

І ця прихована агітація коштувала бюджету міста 3,5 тисячі гривень.

Скріншот із сайту газети “ПРОСКУРІВ”

Скріншот акту виконаних робіт

Коментувати, як так сталось, що за бюджетні кошти була допущена прихована агітація, Юлія Сабій відмовилась.

На що ще йдуть бюджетні гроші? Ну, наприклад, газетярі пишуть про міського супергероя Хмельмена, про відкриття садочка, про фестивалі, історію міста, міжнародні поїздки чиновників, відзначення державних та місцевих свят.

У квітні вже 2020 року на висвітлення діяльності виконавчого комітету та виконавчих органів Хмельницької міської ради на веб-сайті з газетою уклали  договір на 135 тисяч гривень. А ось за право писати про  Хмельницьку міськраду та її виконавчі органи вже  у друкованих виданнях «Проскурову» довелось змагатись. При стартовій пропозиції у майже 200 тисяч гривень видання “збило” ціну до рекордних 50 тисяч гривень. За ці кошти протягом року в газеті мали опублікувати 35 149 кв. см. інформації про роботу мера та його підлеглих. Іншими словами це 34 сторінки. Певно, аукціон тоді припав на весняні знижки у «Проскурові» чи фінальний розпродаж вільних площ газети, бо інакше пояснити безпрецедентно низьку ціну – 1,42 грн/кв.см, ми не можемо.

Скріншот із сайту Dozorro

34 сторінки – це фактично два повноцінні номери тижневика і ще дві полоси. Якщо вірити актам виконаних робіт, то з міського бюджету заплатили за всі публікації на сторінках рубрики “Місто і влада” у семи випусках газети поспіль (від 16 до 22 включно). Плюс у цей список потрапили і “ковідні” матеріали, і розлоге інтерв’ю з мером напередодні місцевих виборів.

Скріншоти актів виконаних робіт

У вересні 2020 року газеті знову довелось змагатись за своє право висвітлювати роботу міськради. Цього разу перемогу здобув вінницький ФОП Рибніков, але через нестачу документів тендерний комітет відхилив його пропозицію. І підписав угоду з вже рідним «Проскуровом». За 138,2 тисяч гривень до кінця року газета мала розмістити 21 400 кв.см – це 21 сторінка. Тож за 1 кв.см газетної площі міський бюджет платив 6,6 гривень (це вже з ПДВ). Так, за наш рахунок нам розповіли про “Блискавичну перемогу Олександра Симчишина” та як партія “Команда Симчишина витерла носа партії влади“.

30 грудня 2020 року строк дії договору продовжили до 28 лютого 2021 року. Грошей теж не забули додати – 27,6 тисяч гривень. У підсумку 2020 рік для «Проскурова» став не таким «врожайним», як попередні, ну але з міського бюджету видання отримало  463,2 тисячі гривень. Не “блискавична”, але ж перемога, ні?

Голка лояльності

ДП “Дитяче телевізійне агентство” ну або ж “33 канал” теж отримує підряди на сюжети про міську владу.  Перші два договори були підписані у 2017-му, тоді витратили 30 тисяч гривень за 10 сюжетів у випуску програми «Новини». Якими були ці новини? Оповіді про транспортну реформу, про сміттєзвалище, про ремонт мосту на Старокостянтинівському шосе, про реконструкцію залізничного вокзалу та про знесення тимчасових гаражів. В 2018 році – знову ж таки два договори на таку ж суму – 30 тисяч гривень. Але цього разу вони пішли вже на 9 сюжетів у випуску «Новин». Так, за гроші з бюджету зняли шестихвилинний опус про те як тепер хазяйнує місто на одному з ринків, а також сюжет про сесію міської ради в максимально позитивному контексті – все обговорили, все проголосували, все підтримали.

У 2019 та в 2020 роках суми значно збільшились – до 85 тисяч гривень та 99 тисяч гривень (по факту вийшло 95 тисяч гривень) відповідно.

У 2019 році канал зробив 11 «платних» сюжетів для міської влади. У кошторис за подвійним тарифом потрапили, наприклад, спецрепортаж із святкування Дня міста і сюжет про еко-нагороду з характерним музичним супроводом та подяками міській владі.

Копія акту надання послуг

У 2020-му у новинах протягом року показали 20 сюжетів. І ще дві великі програми – «Підсумки року» та «Право на правду». Зокрема, заплатили з бюджету за висвітлення брифінгу міського голови під час карантину і ще за два сюжети на карантинну тематику, а також відеоматеріали про скандальне будівництво, проти якого виступає міська влада, будівництво зони відпочинку довкола озера, реконструкцію колеса огляду, вшанування пам’яті героїв Небесної Сотні, майбутнє будівництво заводу по переробці сміття, ремонт прибудинкових територій, відкриття садочка.

Примітно, що трансляція сюжетів із засідання сесій міської ради також оплачувались телеканалу.

Копія акту надання послуг

Канал належить родині бізнесменів Оксані та Валерію Кольгоферам, єдиним засновником є ПП НКЦ «ЄВА», яке і володіє каналом, є Катерина Залуцька – донька Оксани Кольгофер. Чим відома Кольгофер? Колишня регіоналка, депутатка та бізнесвумен. У 2018-му перебувала у розшуку, як особа, яка переховується від органів влади, на той момент була відома як власниця ТЦ «Либідь Плаза», в приміщенні якого у березні 2018 року правоохоронці проводили обшуки, а згодом дісталися й до маєтку родини Кольгоферів у Лісових Гринівцях. Візит силовиків пов’язували з махінаціями під час будівництва ТЦ «Квартал» у центрі Хмельницького.

Тривалий час Хмельницька міська рада також судилась із бізнесвумен через приміщення підземного переходу. Однак, як видно із договорів на висвітлення між мерією та телеканалом, тепер тут царює перемир’я. Нічого ж особистого, просто красива картинка.

Тривала дружба

Телеканал «Проскурів» знайомий глядачу як ТВ 7+. І він теж співпрацює з виконавчим комітетом Хмельницької міськради – з 2016 року і до цього часу. На відміну від своїх колег з «33 каналу», це ЗМІ у 2016 році гроші брало не за сюжети в новинах, а за участь у прямому ефірі мера Олександра Симчишина та ключових посадовців з його команди: Олександра Чорнієвича, Галини Мельник, Володимира Гончарука. За трохи більше, ніж дві години ефіру місто заплатило 20 тисяч гривень.

В 2017 році канал почав випускати і «платні» сюжети в своєму інформаційному випуску. За одну секунду міська рада платила 16,67 грн та 3,33 грн за секунду у прямому ефірі. Тож у підсумку 11 сюжетів та два прямі ефіри обійшлися міському бюджету у майже 40 тисяч гривень. Ці гроші витратили на виготовлення сюжетів про економічний форум, про підготовку до опалювального сезону, розвиток ринку праці, ремонт доріг у місті, сюжет про сесію міськради тощо.

У 2018 році було укладено три договори на загальну суму у майже 40 тисяч гривень – це 16 сюжетів в інформаційному випуску та один прямий ефір за участі міського голови. Традиційно це були сюжети на комунальну тематику (готовність до зими, розумні зупинки), а також про спорт, мистецтво, відкриття дошки Є. Коновальцю, марш героїв, енергоефективні історії, електронні платежі, підвищення вартості проїзду, і сесії.

У 2019 році між виконавчим комітетом та телеканалом було укладено знову ж три договори, однак загальна їх вартість становила вже майже 75 тисяч гривень. Лише тільки звіт міського голови обійшовся бюджету у 15 тисяч. Решта – 26 сюжетів у інформаційних випусках. Як і попередні ЗМІ, цей канал теж показав відкриття садочку у мікрорайоні Озерна. Платили міські владці і за “розкриття” теми “Палацу спорту”, висвітлення скорботної ходи та Дня гідності, засідання виконавчого комітету щодо опалювального сезону, міжнародний економічний форум, школу сучасного лідера і все інше у такому ж дусі.

У лютому 2020 року телеканал та міськвиконком уклали угоду на 99,5 тисяч гривень знову ж таки на надання послуг висвітлення у власному телеефірі діяльності виконавчого комітету та виконавчих органів Хмельницької міської ради. Тут висвітлювались сесії, брифінги, коментарі міського голови та його заступників, оплачувалась участь в інформаційному вечорі, а також сюжети про сесію Хмельницької міської ради.

Копія акту надання послуг

Канал пов’язують із народним депутатом Сергієм Лабазюком. Єдиним бенефіціаром ТОВ ТК «Проскурів», ТОВ ПЦ «Ексклюзив» та ТОВ «Подільська медіа група» є Наталія Сердечна – теща нардепа. Стабільно лояльні стосунки між політичними силами, які представляє Сергій Лабазюк та Олександр Симчишин, отримали своє чергове підтвердження під час обрання голови Хмельницької обласної ради наприкінці 2020 року. Нею стала дружина нардепа Віолета Лабазюк. Її кандидатуру підтримали і представники «Команди Симчишина». Ютуб-канал «Ісландія» опублікував переписки під час голосування. Зокрема в оприлюднених матеріалах, пані Лабазюк уточнювала у чоловіка чи все обговорено з Симчишиним.

Скріншот з відео “Ісландія”

Ситуативні друзі

У 2020 році активно співпрацювати із виконавчим комітетом ХМР розпочала ПП “Медіа-центр Подільські вісті”. Тоді було укладено договір на 50 тисяч гривень – за надання послуг з розміщення на сайті видання інформаційних матеріалів з висвітлення діяльності міськради. Одним з матеріалів, які оплатили з бюджету міста, була стаття про те, що більшість з нас, – ну, в сенсі, хмельничан – виявляється задоволені діяльністю місцевої влади. Тобто ми з вами заплатили зі своїх податків за статтю, про те, що ми з вами задоволені владою. Якийсь чистий Орвелл, ні?

Співпрацю міської влади з цим медіа не можна назвати стабільною. До 2020-го газета лише раз розміщувала інтерв’ю з Хмельницьким міським головою і тоді, у 2017-му, воно обійшлось міському бюджету у 10 тисяч гривень. Однак, це не заважало, міській владі підтримувати газету в інший спосіб. Зокрема, наполегливим проханням зробити річну передплату на «Подільські вісті».

Копія листа

Незначною в 2019 році та в 2020 році була співпраця виконавчого комітету із ТОВ «ПРО МЕДІА ГРУПП» та ТОВ «Бізнес лідер» відповідно. Ви їх можете знати як телеканал «Перший Подільський» та видання «Актуально для подолян». Так, канал, який підконтрольний нардепу Олександру Герезі, у 2019 році випустив три сюжети та одну телепрограму. Останню в ефірі каналу транслювали 42 рази, а кожен із сюжетів – по п’ять разів. За це все вони отримали 7 тисяч гривень.

А ось сайт “Актуально” протягом лютого-березня опублікував 10 матеріалів на 5 тисяч гривень. Це також входило у Послуги з висвітлення діяльності виконавчого комітету та виконавчих органів Хмельницької міської ради.

До чого все це? До того, що міська влада просто за бюджетні гривні купує позитивні і красиві історії про свою роботу. Простіше кажучи – за наш рахунок замовляє для нас вихваляння своєю роботою. Ну, за яку ми і так з вами платимо. Нормальний хід.

“Практика замовляти послуги з висвітлення діяльності органів місцевої влади давня, вона була змушена якось трансформуватися після роздержавлення медіа. Безумовно, це ніщо інше, як джинса за кошти платників податків. Виходить абсурдно, бо люди мають заплатити владі, щоб вона ще і для них джинсувала. Органи місцевого самоврядування мають працювати таким чином, щоб робити новинні приводи. Також краще використовувати ці кошти на налагодження роботи пресслужби і тоді ефект точно стане помітніший. Платні матеріали згідно чинного законодавства України мають бути промарковані словами «реклама» або «на правах реклами» – тоді такі матеріали не будуть вводити в оману аудиторію, а медіа дозволять чесно заробляти гроші”, – коментує медіаекспертка Інституту масової інформації Ірина Земляна.

І якщо раніше джинсу спускали зверху, то нині в умовах вільного ринку більшість місцевих засобів масової інформації, які заробляють на себе самотужки, спокійно ставляться до проплаченої інформації про місцеву владу і навіть не маркують її. Порівняно невеликі суми стають своєрідною гарантією постійної лояльності з боку того чи іншого ЗМІ.

“Взагалі практика заключення договорів на висвітлення діяльності згубно впливає і на самі медіа, адже медіа, що заключили договор з владою, автоматично не можуть бути критичними до влади та викликають недовіру у своєї аудиторії”, – наголошує медіаекспертка Інституту масової інформації Ірина Земляна.

Отримати коментар від керуючої справами Хмельницької міської ради Юлії Сабій, яка і курує висвітлення діяльності мерії, не вдалось. Посадовиця спочатку мотивувала відмову тим, що не володіє точними цифрами. Під час другої зустрічі, повідомила, що відповідати буде виключно на письмовий запит.  До публікації матеріалу відповіді ми так і не отримали. Як тільки ми отримаємо офіційну відповідь від Хмельницької міської ради – обов’язково її оприлюднимо.

Ну і маленький спойлер. Онлайн, газети і телебачення охоплюють не всіх. Але ж є ще зовнішня реклама і так звані “нові медіа”. Про них – вже у наступному матеріалі.

 

Альона Береза, Марія Турчина

 

Матеріал опубліковано за підтримки Європейського фонду за демократію (EED). Його зміст не обов’язково відображає офіційну позицію EED. Інформація чи погляди, висловлені у цьому матеріалі, є виключною відповідальністю його авторів.

Leave a Comment

Останні новини

Гроші – з повітря, або Як можна непогано заробити на системі подачі кисню

Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни має статус комунального некомерційного підприємства – КНП. Отже, й сама його назва промовисто говорить, що…

1 тиждень тому

Передвиборчі заяви нардепів: чи чекати виборцям обіцяного

Йдучи на вибори до Верховної Ради України в 2019 році, кожен із кандидатів пропонував виборцям свою передвиборчу програму. Минуло понад…

2 тижні тому

За місцем реєстрації та політичними поглядами: як у Хмельницькому обирають підрядників (частина 1)

Сміття валяється посеред двору? Вам в міське управління житлово-комунального господарства. Яма на дорозі? Вам в міське управління ЖКГ. Дерево затулило…

2 тижні тому

Харчування у хмельницьких лікарнях: їсти можна, а наїстися – не завжди

Харчування – одна із важливих складових на шляху до одужання хворого. Проте у лікарнях зі стравами не скрізь все безхмарно.…

2 тижні тому

ПІАР за бюджетні кошти: лайфхак від Хмельницької міської ради

Ми вже розповіли про те у скільки обходиться платникам податків піар та реклама міської влади в газетах та на телебаченні.…

2 місяці тому

Хмельницькі управителі: ті ж люди у ту ж хату?

2018 рік у Хмельницькому позначився подією: тут відбулися конкурси на визначення управителів будинками. Після цього більшість багатоповерхівок без утвореного ОСББ…

2 місяці тому